Tuesday, August 5, 2014

Usia yang meningkat dan persahabatan

Bila sebut pasal usia yang meningkat dan persahabatan, terkenang la kawan kawan yg dikenali sejak dari kecik lagi. Bila dah makin meningkat usia ni, rasa pulak mcm kehilangan kawan kawan yang lama tu. Muncul la kawan kawan lain yang satu tempat kerja.

Kawan kawan lama mungkin dirasai kehilangan bila dah kerja dan keluar dari tempat menetap asal dan juga setelah berkeluarga. Kawan yg inilah dulu teman bermain, bercerita, bergaduh, bermasam muka, berjalan sama2, berpiknik, mandi pantai, main beskal.

Tp sekarang, dah tak sama macam dulu. Bukanlah kawan2 tu hilang terus. Mungkin hanya lost contact, mungkin ada yg hanya menunggu di contact, mgkn yg mmg tanak lgsg dah di contact (yg ni mmg hilang terus la).

Alkisahnya menulis entry ni adalah disebabkan ramai kwn2 lama yang mmg lgsg tak dpt jumpa dan tak dpt contact masa balik raya hari tu. terasa jugakla kehilangan. Tp hati ni dipujuk dgn berkata "mgkn mereka bz".
Nak dicontact, mmg aku bnyk lost phone number sejak hilang tepon hari tu. Dpt la contact yg mana ada dlm group Whatsapp n yg mana ada kontek aku. Yang lain, terpulang la samada nak kata aku tanak contact diaorg ke, atau nak kata aku sombong sbb lgsg tak dgr berita ke. Hakikatnya, aku tak lupa kwn2. Tambahan pulak aku dgn alahan mengandung kali ni yg teruk jugak, mmg tak larat la nak berkunjung ke rumah kawan2, unless kwn2 nak dtg umah.

Kawan2 ofis, yang boleh la diconsider sbagai kawan baru (wlupun dah ada yg hampir10 thn kenal, lama dah sbnrnye), merekalah tempat berkongsi cerita, masalah, kereta, pinggan makan dan macam2 la yg dikongsi. Apa apa pun, bagi aku, kita hidup ni kenalah berkwn, especially bila umur dah meningkat ni. Banyak la benda yg boleh di share dgn kwn, yg kdg2 tak boleh nak dikongsi dgn org lain. Dan bila dah bekerja, duduk jauh dari family, kawan2 la antara org yg pertama yg boleh tolong bila kita perlu. So, bg aku, sepeningkatan dgn usia ni, kawan2 sgt penting dlm hidup aku. Ye, tidaklah sepenting keluarga, tp mmg penting.

Mcm kata pepatah "Berkawan biar seribu"

Sekian

2 comments:

aniszcenna said...

not to forget kehilangan kawan yg telah berpindah ke alam lain ..

:(

Unknown said...

blog updated!! weeehuuuu